Indy-en ökengalning

Indy åkte upp till Umgransele i tisdags eftersom stallet i stan skulle spolas och han ju har nedlagt absolut förbud mot att matte låter honom sova ute....han blir GALEN om jag inte tar in honom och springer runt och slår benen svullna och blodiga i sina försök att markera att han vill IN. Provade måndag kväll att ta in honom, ge honom lite mat i boxen och låta honom vila i boxen en stund för att sedan gå ut igen. Eftersom han dessutom var ensam i stallet så  tänkte jag att han då skulle vilja ut till kompisarna....då jag sedan släppte ut honom igen blev han tokig och sprang runt höet han fått, han skrek och kutade fram och tillbaka vid grinden så jag insåg att det inte gick så bra med min plan....tog in honom och åkte hem. När jag sedan åkte dit och tog in resten av stallets hästar så låg Indy i sin box och sov när jag kom inledandes på Lillan (trots att han var ensam i stallet). Har sett att han lägger sig mindre i hagen då tristan är borta och han hamnar ytterst på kanten så det kanske bidrar till att han vill in och sova, han kanske inte känner sig trygg nog att ligga och sova då Tristan är borta på träning. Nåja hur som helst kördes han tisdag kväll upp till Umgransele efterson tisdag och onsdag natt var stallet i stan tvunget att vara hästfritt. Erika och jag for ut och red på Indy och Proppen och min lilla häst var som en vild galning, när vi tog galopp efter en grusväg så matade Indy iväg som en tok...småhovarna smattrade mot gruset i ett rasande tempo och Erika sade att det sprutade grus över henne och Proppen och att Indy hade hållit svansen som en fana rakt upp......trots att det lutade uppför så ökade Indy och rätt vad det var började han bocka och busa i den farten...jag skrek ilsket åt honom och daskade honom på rumpan med spöet vilket gjorde att han slutade bocka men drog istället på ännu mer.....att han orkade hålla den farten i uppförsbacke med hans få muskler är otroligt, länge sedan jag red så fort och Indy har aldrig varit svår att stanna men då hade jag stora problem att få stopp på honom...kändes som att rida en galoppör med järnmun haha. Men Indy var upplivad och ögonen lyste av lycka, det där hade han gillat...men sista biten hem var han TRÖTT.

Igår red jag bara en kort sväng och han var pigg och glad då med.
Under dagen var jag och Timmy hos svärmor och svärfar och solade och fikade....Timmy fick nog av värmen och ville inte vara ute längre efter ett tag, han gick in i huset och lade sig och DET är sällsynt.

Hade fått sadeln jag beställt och den passade inte...längden var ok men den låg inte an bra baktill så den skickar jag tillbaka...ska jag då aldrig hitta en bra sadel till Indy??

Idag är det stekhett, Timmy och jag har varit och tagit in hästarna eftersom det var ökenvarmt och fullt av ohyra i hagen och de blev glada över att få gå in i stallets svalka. Ikväll ska Erika och jag trötta ut dem REJÄLT och snygga till dem inför morgondagen och jag har inte varit särskilt nervös men eftersom Indy varit så pigg så är jag lite nervös nu men jag och Erika ska vara på stan i god tid och rida ur dem rejält innan det är dags så det ska förhoppningsvis gå fint. Väntar nu på Macke, vi ska på stranden då han slutar jobba och sedan ska jag till byn och rasta indy och göra klart inför morgondagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0