PUUUST!

Är helt slut på, hästarna...ja inte alla men TVÅ av dem var idag som tornados.

Nyfiken studsade och for och ville bara galoppera trots att han ridits var och varannan dag...tror vi döper om honom till raketfiken. Den hästen har minsann gått från att halvt ursäkta sin existens till en varelse som njuter av livet till fullo och visar det med bus och pip av lycka. Indy var väldigt seg igår men faaaan idag, han gick knappt att sitta på. Han for med bredsidan framåt efter rakbanan och taktade och dansade och var som en tok! Då jag svängde av på en snöig skogsväg bockade han och bråkade och ville galoppera. Han ska ju inte ridas hårt ännu men var så vild att jag kände att det inte går att kontrollera en så pigg häst i sidepull så jag lät honom ta lite galopp och rusa av sig. Han var inte märkbart trött då vi kom hem så lusern verkar gett honom energin åter.

Linus tömkörde jag efter rakbanan och han var kanon, travade på lös töm i det tempo jag bad om och höll det utan att rusa, blev några bocksprång men han slutade direkt jag sade till och koncentrerade sig på sitt jobb. Han var UNDERBART duktig...han som är två och hingst skötte sig kanon och hans äldre bröder var de som var odågor haha. Linus är så vacker och klok, en helt otroligt fin hingst och han har blivit mig så kär. Han är så positiv och trevlig och charmar de flesta på ett kick :-) är så glad jag köpte honom.

Veterinären ringde idag och meddelade det sista provsvaret för Indy, fick det första igår och det ena levervärdet är fortfarande för högt men sjunker så sakteliga och det jag fick veta idag är nu inom ramen för normalt. Hon frågade också hur det går med Indy och vi diskuterade hans träning och kost. Han har fallit ur så himla mycket och varit trött så han har börjat få lusernhack eftersom proteinet i det är snällare mot levern i förhållande till annat protein i tex pellets och redan är Indy piggare. Vi pratade nog 45 min om allt möjligt men mycket om hur han ska skötas nu under hans återhämtning. Indy har som charmat veterinärerna som kommit i kontakt med honom, de tycker han är en fantastiskt trevlig individ men väldigt otursdrabbad hehe...

Indy har som pricken över i visat sig ha nickelallergi och tål inte vanliga bett, sedan jag slutade med dem har han slutat joxa med munnen hela tiden och de tror att det är klådan från betten som utlöst joxandet. Surt bara att han har så liten plats i munnen att alla äppelbett och nickelfria goldmedalbett är för tjocka....max 1 cm för hans bett vara för att de ska rymmas och jag har två så smala bett men de är förstås inte nickelfria och hamnar nu på hyllan....sidepull är det som gäller för tillfället.

Ska snart åka och ta in alla hästar.... är trött men på ett skönt vis. Timmy är trött han med för han var med i morse och busade i stallet medan jag mockade :-)




Kommentarer
Postat av: saga

låter som det är härligt i stallet :)

och som allt håller på att ordna sej :)

sköt om er allihopa nu:) många kramar på er :)

2011-02-05 @ 16:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0